{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.669 visninger | Oprettet:

jeg er paf.... {{forumTopicSubject}}

vores ældste marsvin, som vi ikke ved hvor gammel er, men hun er over 7 i hvert fald, for så længe har vi haft hende (hun var voksen da vi fik hende) havde en blomme-stor "dims" på siden af hovedet og det har hun sådan set haft i de sidste 4-5 måneder. Den er blevet set på af dyrlægen som mente der var en kræftsvulst og da de ikke rigtig kan skære noget af kraniet på dyret mente de det var bedst bare at lade den sidde og så få hende aflivet når det påvirkede hende.
Men i dag da jeg skiftede bure var den væk? ja bare sådan puf, væk. Der er INTET hul på ydersiden, heller ikke i øret (den sad på kinden foran øret). Så kræft har det jo nok IKKE været.... måske en tilstoppet spytkirtel som har tømt sig ind i munden? i hvert fald sært.. den fyldte virkeligt hele den ene side af hovedet.... virkeligt mystisk... men FEDT for jeg så virkeligt ikke frem til at få hende aflivet. Nu håber jeg bare den bliver væk og ikke bare fylder op igen...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jeg er paf....
  • #1   7. sep 2013 Det lyder godt nok syret.
    Og sært at dyrlægen ikke har bemærket noget...


  • #2   7. sep 2013 Det lyder virkelig underligt. Men det er da rart den er væk, så krydser vi bare finger for den bliver væk smiley

  • #3   7. sep 2013 hold da op, det lyder også mystisk, men på den gode måde smiley lad os da endelige håbe at den forbliver væk smiley

  • #4   7. sep 2013 Det skete også for min første dværghamster, svulsten sad på siden af hovedet (ved kinden) og til sidst var den også ved at være stor, men så en dag, da jeg fodrede ham, var den væk, bare lige sådan, jeg var lige ved at vælte bagover smiley men det var da dejligt, at din lille pige ikke skulle aflives smiley

  • #5   7. sep 2013 jeg fandt et billede på nettet hvor de viser et AF-PELSET (så lidt blodigt billede, advarsel) marsvin der har haft en tilstoppet spytkirtel og bulen sidder præsis samme sted som hende gjorde... http://www.vet.uga.edu/ivcvm/courses/vpat5215/digestive/week01/salivary/salivary05a.htm
    næste gang jeg har marsvin med sære buler tror jeg sgu jeg skal insistere på røngten.... de forsøge at tage biopsi forøvrigt men fandt kun blodig væske, hvilket jo passet meget godt med det der står i linket om at der er stor blodforsyning til spytkitlen...


  • #6   7. sep 2013 Kristina: vælte bagover var netop ordet!!.... jeg tog hende og gik ud til min mand og spurgte ham "gider du lige mærke efter her om jeg virkeligt ikke drømmer?" og han blev da også ret paf for hun lignede sgu elefantmanden til sidst med bulen... huden virker en anelse slap der hvor den var (nok af at være udspændt længe) men der er ingen andre spor af se.

  • #7   7. sep 2013 Hvis det er noget i eller omkring mundhulen, er det i det hele taget bare meget smart at insisterer på røngten, for de kan ikke rigtig se eller mærke hvad der sker ellers.

  • #8   8. sep 2013 Wow hvor er det vildt! smiley
    Men det er da virkelig en positiv opdagelse at gøre smiley


  • #9   8. sep 2013 Mit dværghamster (som desværre lige er blevet aflivet) Havde også sådan en "dims" som dyrelægen også sagde var en kræftsvulst. Desværre gik hans ikke væk og derfor er han aflivet nu. smiley Men dejligt at høre at hendes gik væk smiley

  • #10   8. sep 2013 jeg har lige fundet regningen: vi var ved dyrlægen i slutningen af april og der havde hun haft den et par uger højest og ikke så stor som den var til sidst. Så hun har altså rendt rundt med den i næsten 5 måneder før den gik væk af sig selv.

  • #11   8. sep 2013 Har du overvejet at kontakte dyrlægen, og fortælle hvad der er sket?
    Jeg sidder lidt og tænker, at hvis dyrlægen ikke får det at vide, lærer denne ikke noget, og vil formentlig også fejldiagnosticere andre dyr, med samme problem...


  • #12   8. sep 2013 pia: jeg har helt sikkert tænkt mig at ringe og snakke med ham:) der står på regningen hvem af dem det var (det er et dyrehospital) og jeg syntes da bestemt han skal vide det så han en anden gang måske overvejer den diagnose i stedet for bare at "afskrive"kræet ...

  • #13   8. sep 2013 Super smiley
    De fleste dyrlæger kan nemlig godt være rigtig grove til bare at sige at det ikke har interesse. Skide irriterende hvis det man opdager, kan hjælpe andre.


  • #14   9. sep 2013 øv, har lige ringet, de havde ham kun i et vikariat så han er der ikke mere. Men vet. sygeplejeskeeleven der modtog opkaldet syntes det var meget interessant og ville da fortælle det videre til nogle af de andre. Men super ærgerlig de ikke havde ham mere øv øv...

  • #15   20. nov 2013 hun har nu fået en bule MERE... og denne gang sidder den på maven så denne gang er det i hvert fald ikke en betændt spytkirtel.... Jeg har lige afleveret hende til dyrlægen til operation efter at have været til konsultation med hende i går. Den nye bule er vokset så hurtigt at får vi den ikke fjernet vil der gå hul i den indenfor et par uger mente dyrlægen. Ville gerne have blevet der og ventet men min mellemste på 7 vågnede og brækkede sig flere gange i nat så jeg skulle hjem til hende, hun lå alene på sofaen imens jeg afleverede, det tog kun 20 min og hun havde tlf ved sig så hun kunne ringe til mig. Så nu sidder vi bare hjemme og venter på forhåbentligt godt nyt... Der er jo risiko ved at lægge så gamle marsvin i narkose selvom dyrlægen mente hjertet lød rigtigt godt ved forundersøgelsen.

  • #16   20. nov 2013 En puha :(.
    Held og lykke med hende!


  • #17   20. nov 2013 jeg hentede hende ved 17 tiden så hun fik længest muligt tid til at vågne inden jeg tog hende hjem. Så vidt dyrlægen kunne se startede svulsten i en af mælkekirtlerne så det meste brystvæv blev fjernet i den ene side. Hun har et kæmpe kryds af sting på maven nu. Hun sover tungt nu og står i stuen med hendes veninde så jeg bedre kan holde øje med hende. Gamle dyr sover mere end yngre dyr og så efter sådan en dag kan jeg godt forstå hun ligger næsten helt på siden og snorksover. Men hun har spist fint og også drukket inden hun gik til køjs så det er ok, det er hende velundt. Jeg har fået smertestillende med hjem til hende plus antibiotika for hun tissede lige da de havde lagt hende i narkose og det så lidt inficeret ud så de stixede det og hun havde en smule blærebetændelse også. Så hun skal stikkes med antibiotika de næste 5 dage og stingene skulle gerne falde ud af sig selv. Pyh sikke en omgang det gamle kræ har været igennem...

  • #18   20. nov 2013 Susan: din dame ønskes god bedring smiley

  • #19   20. nov 2013 God bedring med hende, Susan :).

  • hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #20   21. nov 2013 Super godt du kom afsted med hende , rigtig god bedring.

  • #21   21. nov 2013 hun har haft problemer med smerter i dag, siddet og pevet og ikke spist ret meget, jeg har måttet nøde hende meget med lækkerier for at holde hende igang. Hvis ikke det bliver bedre i morgen må jeg bede dyrlægen om noget stærkere smertestillende, evt noget til injektion hvis de må give mig det. Det jeg har nu er til oral brug og det er lidt som at smide et par Panodiler på en migræne så vidt jeg kan se... det havde kun en god effekt i 4-5 timer efter hun fik det og hun må kun få det 1 gang i døgnet så der er længe til næste gang...

  • #22   21. nov 2013 Puha det lyder som en større omgang. Jeg kryser fingre for at hun bliver fit for fight hurtigst muligt!

  • #23   21. nov 2013 hun er syet fra den ene brystvorte hen til den anden og så en streg op mod maven og lidt ned mod tissetrolden også, gad vide og dyrlægen havde valget i tankerne da hun lavede det kryds havde jeg nær sagt...

  • hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #24   22. nov 2013 Hvordan går det i dag ? Forhåbentlig bedre.

  • #25   22. nov 2013 bedre, absolut bedre. Det smertestillende virker mere effektivt i dag og det er også gået fint med at give hende antibiotika. Hun spiser hø og lidt tørfoder og gulerod og har drukket ved vandflasken flere gange. I går endte jeg med at tilbyde hende saftevand fordi hun ikke drak hele dagen (kunne ses på vandflasken som virkede, tjekkede den). Jeg syntes det er lidt grumt hun kunne have så stærke smerter at det medicin jeg fik ikke virkede, en anden gang tror jeg jeg vil bede dyrlægen om noget stærkere hvis de har så kræet ikke skal lide det første døgn efter bedøvelsen er dampet af. Hun sad jo og pev meget af dagen trods hun fik hvad hun måtte få af smertestillende, det syntes jeg ikke er rimeligt.. såret ser fint ud i øvrigt (7-9-13 jeg tror hun klarer den!)

  • hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #26   23. nov 2013 Dejligt at høre. Utroligt at hun klarer det i den alder. smiley

  • #27   23. nov 2013 hun er et redningsmarsvin: blev fundet i en kasse med 3 andre. 2 af dem klarede det ikke, de fik ketose pga de nok ikke havde ædt en dags tid eller mere og gik til i løbet af de første 3 uger trods jeg tvangsfodrede dem. Den ene overlevende fandt jeg et andet hjem til efter nogle måneder og den anden blev her. Hun fik navnet Lillemor fordi hun var den eneste af dem som virkede udvokset (de andre var unger/ungdyr) og hun virkede til at have haft mindst 1 kuld. Hun har været en stærk gris og har intet fejlet de første 7 år vi har haft hende, da hun fik bulen i hovedet i foråret var første gang hun fejlede noget. Vi aner reelt ikke hvor gammel hun er, men jeg har det sådan: har et kræ vist det er levedygtigt er jeg mere tilbøjelig til at poste penge og kræfter i det når det så endeligt bliver syg af noget også selvom jeg ved at alle odds siger hun nok ikke vil leve 2 år mere med den alder hun har. Her er et billede af hende plus min mellemste på 7 fra i sommers, lidt sjovt at tænke på at grisen sandsynligvis er ældre end hende:)

    profilbillede
  • #28   23. nov 2013 Det må siges at være en fighter smiley

  • hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #29   24. nov 2013 smiley

Kommentér på:
jeg er paf....

Annonce